روز ولادت امام رضا(ع) تعطیل می‌شود؟ مظلومیت قرآن، از بزرگترین ابتلائات امت اسلامی بوده است از جمله اهداف ما، امتداد اجتماعی اندیشه‌های امام رضا (ع) است+ فیلم برای استقرار عدالت، نیازمند یک تفکر الگو و معیار هستیم گفتمان سازی و ترویج مکتب رضوی از دستاورد‌های کنگره جهانی امام رضا(ع) است+ فیلم تولیت آستان‌قدس‌رضوی: کنگره امام رضا (ع)، فرصتی برای گفت وگوی ملت‌ها درباره عدالت است | فلسطین، مدعیان عدالت را رسوا کرد + فیلم دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع): کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) به‌دنبال رازگشایی از حقیقت‌های جهان معاصر نسبت به ظلم است دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر تهران به مناسبت ولادت امام رضا(ع) + تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) در مشهد آغاز به کار کرد + فیلم مشهدالرضا(ع)؛ میعادگاه عاشقان ولایت | قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی: سالانه میزبان بالغ بر ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون زائر در بارگاه منور رضوی هستیم کهکشان رضوی نخستین گروه زائران ایرانی حج تمتع عازم سرزمین وحی شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گروه از زائران حج تمتع امشب به عربستان می‌روند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس جمهور میهمان مراسم اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مشهد مدال طلای کشتی‌گیر قهرمان جهان به موزه حرم مطهر رضوی اهدا شد دانش آموزان استثنایی زیارت اولی میهمان ویژه امام رئوف شدند
سرخط خبرها

نگهداری حدود ۵۰۰ اثر خطی و چاپ سنگی محرمی در گنجینه رضوی

  • کد خبر: ۱۷۵۷۳۴
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
نگهداری حدود ۵۰۰ اثر خطی و چاپ سنگی محرمی در گنجینه رضوی
حدود ۵۰۰ نسخه خطی و کتاب چاپ سنگی با موضوع محرم و عاشورا در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حرم مطهر حضرت رضا (ع) نگهداری می‌شود.

ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به این‌که حدود ۵۷ هزار کتاب خطی در موضوعات مختلف و ۲۰ هزار قرآن و جزوه قرآنی خطی در این کتابخانه وجود دارد، در گفتگو با آستان نیوز اظهار کرد: این مرکز دارای نزدیک به ۲۰۰ نسخه خطی با موضوع محرم و عاشورا به زبان‌های عربی و فارسی است.

وی افزود: کتاب‌های «اللهوف علی قتلی الطفوف ابن طاووس»، «اسرارالشهاده»، «روضه الشهدای ملاحسین کاشفی»، «زیارت عاشورا»، «محرق القلوب»، «مقتل ابی مخنلف» و «منبع البکاء برغانی»، از جمله این آثار خطی مرتبط با شهادت امام حسین (ع) و واقعه کربلا است که توسط مؤلفان مختلف نوشته شده است.

 

حسن‌آبادی تصریح کرد: کتاب روضه الشهدای ملاحسین کاشفی، قدیمی‌ترین نسخه خطی این کتابخانه محسوب می‌شود که به موضوع عاشورا و محرم اشاره دارد. این اثر در سال ۹۶۷ هجری قمری توسط گلشنی کاشانی به خط نستعلیق در ۲۳۶ برگ کتابت شده است.

معرفی آثار محرمی چاپ سنگی

همچنین مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیان این‌که حدود ۵۰ هزار کتاب چاپ سنگی به زبان‌های عربی، فارسی، اردو و ترکی در موضوعات مختلف در این مرکز نسخ خطی نگهداری می‌شود، گفت: در بین این مجموعه آثار، ۲۷۱ کتاب چاپ سنگی با موضوع عاشورا و محرم وجود دارد.

وی ادامه داد: «وقایع الایام»، «معالی السبطین»، «مهیج الاحزان»، «لوامع الانوار»، «تظلم الزهراء»، «شفاء الصدور» و «مقتل ابی مخنف»، منتخبی از عناوین این آثار چاپ سنگی به شمار می‌آید که در فاصله سال‌های ۱۲۳۳ تا ۱۳۵۰ هجری قمری منتشر شده است.

چگونگی دسترسی به منابع

حسن‌آبادی بیان کرد: انتساب کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به امام هشتم (ع) موجب شده تا دوستداران این امام همام، آثار خطی و چاپ سنگی خود را در موضوعات گوناگون اعم از فقه، اخبار، ادبیات، کلام، حکمت، تاریخ، جغرافیا، طب، تجوید، تفسیر و...، بر روضه رضویه وقف کنند چنان‌که در این کتابخانه آثار مختلفی از ائمه معصومین (ع)، دانشمندان، علما، نویسندگان، شاعران، ادیبان، حکما و هنرمندان؛ از صدر اسلام تا عصر حاضر نگهداری می‌شود.

 

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزود: بدین ترتیب مجموعه آثار خطی و چاپ سنگی موجود در این مرکز از ابعاد گوناگون همچون قدمت تاریخی، منحصربفرد بودن، آرایه‌های هنری و دست‌خط علماء، منابع بسیار مناسبی برای بررسی و تحقیق پژوهشگران و دانشجویان است.

وی با اشاره به این‌که تالار محققان کتاب‌های خطی این کتابخانه همه روزه بجز روز‌های تعطیل به صورت حضوری و غیرحضوری آماده خدمات‌رسانی به محققان است، گفت: پژوهشگران می‌توانند درخواست خود را برای دریافت نسخه دیجیتال آثار به صورت حضوری و یا اینترنتی به کتابخانه دیجیتال این آستان مقدس به نشانی digital.aqr.ir ارائه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->